Kako izbrati cestno kolo? | 7 nasvetov | Maxisport Čerin

Kako izbrati cestno kolo? | 7 nasvetov | Maxisport Čerin

Vsi, tako začetniki kot izkušeni kolesarji, so se vsaj enkrat soočili z vprašanjem, katero cestno kolo kupiti. Čeprav je na začetku vse skupaj zabavno in vznemirljivo, sčasoma preberemo toliko tehnične terminologije in spoznamo nove tehnologije in inovacije, da se težko odločimo za pravo stvar.

Seveda vsako kolo ni primerno za vsakega kolesarja, zato vam bo ta blog pomagal najti pravo rešitev za vas.

 

 

1. Tipi cestnih koles

 

Prvi korak je seveda najpomembnejši: ugotoviti, kakšno kolo potrebujete, katere vrste cestnih koles obstajajo in po čem se razlikujejo od drugih koles z vidika uporabe: ali boste večinoma vozili po ravnini ali v hrib, koliko časa boste preživeli na kolesu, kako daleč boste kolesarili. Cestna kolesa lahko v grobem razdelimo na dva dela: tekmovalna (race) in vzdržljivostna (endurance), čeprav ima vsaka od teh kategorij svoje podkategorije.

Tekmovalna cestna kolesa, kot je serija Pinarello F, imajo bolj agresivno geometrijo, saj je naše telo bolj nagnjeno naprej, okvir je nekoliko daljši, krmilo pa nižje - vse to pripomore k boljši aerodinamiki. Boljša aerodinamika seveda pomeni, da smo hitrejši, saj na nas manj vpliva upor vetra, čeprav je takšen položaj za kolesarja začetnika lahko nekoliko neprijeten, zlasti v predelu rok, vratu in ramen.

Po drugi strani so kolesa za vzdržljivost, kot je serija Pinarello X, spredaj nekoliko višja in imajo nekoliko krajšo zgornjo cev, zaradi česar je kolo udobnejše, naš položaj pa je bolj pokončen, kar je odlično za daljše vožnje. Imajo tudi daljšo dolžino med obroči in nekoliko večji kot vilic, zaradi česar je kolo bolj stabilno in nam omogoča boljšo vodljivost kolesa. Kolesa za vzdržljivost so običajno tudi cenovno ugodnejša od tekmovalnih koles.

Tekmovalna cestna kolesa lahko razdelimo v dve podkategoriji, lahka (lightweight) in aerodinamična (aero). Lightweight kolesa so narejena z mislijo na nizko težo: uporabljajo se nizkoprofilni obroči, cevi okvirja so ožje, na kolesu pa je manj dodatkov, da bi bila teža čim manjša. Najboljša aero kolesa pa so izdelana z mislijo na aerodinamiko, običajno z obroči višjega profila in cevmi okvirja, ki imajo prav tako aerodinamičen profil. 

Velikokrat pa vidimo mešanico obojega, da je kolo v teh pogledih bolj uravnoteženo. 

Vzdržljivostna kolesa so bolj samostojna kategorija, z nekoliko širšimi plašči in širokim razponom prestavnih razmerij. V tej kategoriji lahko najdete tudi tako imenovana „all road“ kolesa, ki so umeščena nekje med gravel in endurance cestna kolesa. Več o tem, zakaj so kolesa za vzdržljivost vedno bolj priljubljena, preberite tukaj.

Seveda ne smemo pozabiti na kategorijo električnih koles, kot je Pinarello Nytro, ki zelo dobro posnema geometrijo cestnih koles, vendar ima vgrajeno baterijo in motor, ki vam pomaga pri pedaliranju.

Skratka, vprašati se morate, ali se želite s kolesom udobno in/ali dolgo voziti ali pa potrebujete kolo za dirkanje in vrhunske zmogljivosti ter čim boljše kolesarske sposobnosti.

Če želite nadaljevati vožnjo po makadamu, vam priporočamo gravel kolo, kot je Pinarello Grevil, ki je po geometriji zelo podobno cestnemu kolesu, vendar ima vse, kar potrebujete za raziskovanje brezpotij. Več o tem, zakaj izbrati gravel kolo, preberite tukaj.

Če ste tip kolesarja, ki ni prepričan, kaj naj izbere, poiščite cestno kolo, ki je popolno ravnovesje med obema kategorijama, saj boste z dirkalnim kolesom prišli tudi do oddaljenih ciljev, medtem ko boste z vzdržljivostnim kolesom lahko uspešni tudi na dirkah. Pomembno je, da ne postanete preobremenjeni z izbiro. 

 

 

2. Velikost cestnega kolesa

 

Pri izbiri cestnega kolesa morate najprej pri vsakem proizvajalcu preveriti velikosti. Pinarello je blagovna znamka, ki svojim strankam ponuja široko izbiro velikosti, označenih s številkami. Pri tem je zelo pomembno, da si vzamete čas in se posvetujete s prodajalci, ki vam bodo glede na vaše telesne mere (običajno se merita višina in razkorak) predlagali pravo velikost. Vsak prodajalec bi vam moral ponuditi tabelo velikosti, vendar se na kolesu lahko spremeni veliko stvari, kot so dolžina krmilne opore, širina krmila, višina sedežne opore in položaj sedeža.

Obstajajo tudi številna spletna orodja, s katerimi lahko primerjate geometrijo koles, na primer Geometry Geeks.

Vse to se sliši precej zapleteno in tudi je, zato vam priporočamo, da opravite nastavitev položaja na kolesu oziroma bike fitting. V studiu IdMatch vam lahko po pomerjanju svetujemo pri nakupu katerega koli kolesa, saj imamo vpogled v geometrijo večine koles na trgu. Več o bike fittingu si lahko preberete tukaj.

Svetovali vam bomo tudi pri izbiri sedeža za kolo glede na vaše telesne mere. Več o tem si lahko preberete v tem prispevku.

 

 

3. Okvir cestnega kolesa

 

Na prvi pogled so cestna kolesa izdelana iz jekla, aluminija, ogljikovih vlaken ali titana (pozabimo na nišna kolesa iz magnezija).

Jeklena kolesa so bila morda tista, ki so jih včasih bili vsi navajeni, vendar je danes večina koles izdelanih iz aluminija ali ogljikovih vlaken - karbona.

Cenovno dostopnejša so seveda tista iz aluminija, saj so karbonska vlakna namenjena zmogljivim kolesom, ker so izjemno lahka in jih je lažje oblikovati v aerodinamične oblike.

Obstajajo tudi različne vrste ogljikovih vlaken. Kolesa z višjo zmogljivostjo, bolj toga in lažja so izdelana iz ogljikovih vlaken z visoko trdnostjo, medtem ko so za nekoliko težja in manj zmogljiva kolesa uporabljena cenovno dostopnejša in nekoliko manj toga ogljikova vlakna. 

Neodvisni izdelovalci okvirjev običajno uporabljajo jeklo in titan, saj sta znana po svojih lastnostih absorpcije vibracij in visoki kakovosti vožnje. Jeklo je nekoliko težje od titana, vendar je okvir iz titana cenovno manj ugoden. Prednost titana je v tem, da ne korodira, zato so lahko okvirji brez barve. Jekleni okvirji so običajno pobarvani, kakovostnejši pa bodo obdelani, da se prepreči rjavenje.

Pri izbiri materiala bo verjetno odločilen vaš budžet; če iščete cestno kolo, boste verjetno izbirali med aluminijem in ogljikovimi vlakni. Vendar bodite pozorni, ne kupujte najcenejšega kolesa iz ogljikovih vlaken samo zato, ker ima ogljikova vlakna. Dobro izdelano kolo iz aluminija je lahko še vedno boljše in ima manjšo težo kot poceni karbonski okvir, zlasti če karbonsko kolo opremite s sestavnimi deli nižje kakovosti, da bi ostali v okviru svojega budžeta.

 

 

4. Katere obroče za cestna kolesa izbrati?

 

Pri nakupu cestnega kolesa (če kupujete samo okvir, prejmete osnovne obroče) boste dobili cestne obroče, ki jih je proizvajalec predvidel za to kolo. Vedno priporočamo, da pri nakupu sami izberete tudi obroče, saj so morda najpomembnejši sestavni del vašega kolesa.

Podobno kot okvirji so tudi obroči na voljo iz aluminija ali karbona, glavna razlika pa je ponovno cena. Cena para obročev se začne pri približno 180 €, cene pa se povzpnejo do štirimestnih številk, pri čemer je cena najboljših obročev za cestni obroči v najvišjem razredu tudi do 3500 €. To je le začetek in konec spektra, saj obstajajo zelo dobri obroči, ki so veliko cenejši. Na ceno obročev vplivata tudi tehnologija in kakovost materiala, uporabljenega pri izdelavi obroča.

Visokokakovostni obroči so vedno izdelani iz ogljikovih vlaken in so različnih višin. Tisti z višjim profilom so običajno hitrejši, saj so bolj aerodinamični, medtem ko so tisti z nižjim profilom lažji. Dobra vsestranska višina karbonskih obročev je med 40 mm in 50 mm; višji obroči so v močnejšem in sunkovitem bočnem vetru težje vodljivi.

Cenovno ugodni obroči so skoraj vedno izdelani iz aluminija, in ker je ta material težji, so najpogosteje z nižjim profilom, da bi zmanjšali težo.

 

 

5. Katero širino plaščev izbrati?

 

Okvir vašega kolesa določa maksimalno širino plaščev, ki jih lahko namestite na obroče. Pri cestnih kolesih so najpogosteje nameščeni plašči širine 25c ali 28c. Če nameravate kolesariti na daljših razdaljah, bi bil plašč za cestna kolesa 28c boljša izbira zaradi večjega udobja. Če je navedena maksimalna širina plaščev nižja od plaščev, ki jih želite uporabljati, boste imeli težave in lahko poškodujete okvir.

Za podrobnejši pregled kolesarskih plaščev preberite naš blog.

 

 

6. Klasične (rim) ali (kolutne) disc zavore?

 

Najprej definirajmo oba tipa zavor. Klasična zavora se nahaja nad plaščem in zavira na zavorni površini obroča. Disk zavora po drugi strani ima rotor, ki je nameščen na eni strani obroča, in zavoro, ki zavira na zavorni površini rotorja.

Klasične zavore so običajno nekoliko lažje od kolutnih zavor, vendar kolutne zagotavljajo boljše zaviranje, zlasti v mokrih razmerah. Kolutne zavore zahtevajo tudi manj vzdrževanja.

Kolutne zavore so dokaj nov dodatek k cestnim kolesom, vendar so pri novih kolesih skoraj univerzalno zaželene, kar pomeni, da bo lažje najti rezervne dele. 

 

 

7. Katero skupino opreme izbrati?

 

Izbira prave opreme in zavor je ena najpomembnejših odločitev za učinkovito kolesarjenje. Ko izbirate zavore na cestnem kolesu, se posredno odločate tudi za svoje prestave, saj kombinacija teh dveh sklopov sestavnih delov tvori celotno skupino opreme. Razlog za njuno prepletenost je v tem, da so menjalniki in zavorne ročice vgrajeni v eno komponento, zato ni priporočljivo kombinirati menjalnikov/zavornih ročic ene znamke z menjalniki ali zavorami druge znamke.

Trije glavni tekmeci so Campagnolo, Shimano in SRAM. Ko kupujete nove kasete ali verižnike, takoj opazite, da se razlikujejo po številu zobnikov in številu „zob“ na vsakem zobniku.


Najvišji razredi zdaj vključujejo 12-redne skupine, medtem ko je pri cenejših možnostih to število manjše, in sicer od 7 do 11.


Prestavna razmerja

 

Skupina opreme bo naprodaj z različnimi prestavnimi razmerami. Če bodo vaše kolesarske vožnje večinoma ravninske, boste iskali prestave, ki vam bo pomagala vzdrževati enakomeren tempo. Če nameravate kolesariti po hribovitih poteh, boste iskali prestave, ki vam bo omogočila, da boste na vrh prišli z najmanj napora. To pomeni večjo kaseto zadaj z manjšimi verižniki spredaj.

Za natančna priporočila glede izbire se obrnite na našo ekipo, ki vam bo z veseljem pomagala.

 

Elektronske ali mehanske prestave?

 

Elektronske skupine opreme so skoraj zagotovo boljše, vendar jih ne smete pozabiti polniti in stanejo več. Odločitev bo odvisna predvsem od vašega budžeta, če pa nameravate kolesariti brez vira napajanja, bodo mehanske verjetno boljše za vas. 


Tako kot pri vseh drugih stvareh velja, da več kot boste porabili, boljše kolo boste verjetno dobili. Pogosto to pomeni lažje in bolj aerodinamične komponente, boljše zavore in hitrejše prestavljanje, vendar je treba poudariti, da se boste morali odločiti, ali vam je bolj pomembna aerodinamika, teža, togost okvirja in drugo.

Upamo, da zdaj približno veste, kakšno kolo želite, in da vam je naš blog pomagal pri odločitvi. Se vidimo na kolesu!