V zadnjem desetletju se je cestno kolesarjenje drastično preobrazilo – z naraščajočim poudarkom na disk obročih, lahkih in aerodinamičnih okvirjih ter vedno zahtevnejših pričakovanjih kolesarjev, so se tudi plašči bistveno spremenili. Medtem ko so tubeless plašči odlična izbira za gorska in gravel kolesa s širšimi plašči, se danes osredotočamo na vprašanje, kaj je primerneje za cestna kolesa: tubeless ali plašči s klasičnimi zračnicami?
Danes se bomo poglobili v vse vidike te teme, razčlenili prednosti in slabosti obeh sistemov ter se dotaknili tudi ultralahkih rešitev, kot je Tubolito TPU zračnica, ki obljublja revolucijo v svetu rezervnih zračnic.
Evolucija plaščev v cestnem kolesarstvu
Kolesarjenje na cesti ni več le preprosta aktivnost – je postalo prefinjeno združenje tehnologije, ergonomije in inovacij. Tradicionalne zračnice so bile dolgo časa neizogiben del kolesarske opreme. Vendar pa so se s časom pojavile alternative, ki ponujajo nižji kotalni upor, boljši oprijem in več udobja med vožnjo. Tubeless sistemi, ki se že uspešno uveljavljajo pri gorskih in gravel kolesih, so našli svoje mesto tudi na cestnih kolesih.
Prednosti tubeless sistemov
Začnimo s pozitivami tubeless sistema. Ta tehnologija omogoča vožnjo pri nekoliko nižjem tlaku, kar povečuje udobje, zmanjšuje vibracije in s tem pripomore k večji hitrosti – in ja, vsakdo si želi biti na kolesu hitrejši.
Poleg tega se tubeless plašči lahko sami zakrpajo. V praksi to pomeni, da se lahko, ko pride do manjše poškodbe plašča, kolesar ne ustavi, temveč nadaljuje vožnjo, medtem ko tesnilo zapolni luknjo. To je koristno predvsem med dolgimi vožnjami. Seveda pa, če tesnilo ne more zakrpati luknje, lahko uporabite tubeless plug (oziroma set za krpanje tubeless plaščev) – majhen gumijast vložek, ki ga vstavite v plašč, nato pa ga le malo napihnete. Če je poškodba prevelika, vedno obstaja možnost, da v plašč namestite rezervno zračnico.
Tubeless plašči so na voljo v skoraj vseh širinah, primerni so za različne namene in se gibljejo v širokem cenovnem razponu. Če vam je teža kolesa res pomembna, bodite pozorni: tubeless plašči skupaj s tesnilom tehtajo precej manj kot tradicionalni plašči z običajnimi zračnicami, čeprav so nekoliko težji od ultralahkih rešitev, kot je Tubolito. Za primer, povprečna teža tesnila je okoli 30 g, medtem ko običajna zračnica tehta približno 120 g, ultralahka Tubolito S-Tubo zračnica pa le 23 g!
Dodatno pa imajo tubeless plašči tudi manjši kotalni upor. Rezultat? Hitrejša vožnja in večja učinkovitost, kar se seveda zdi kot popolna kombinacija za tiste, ki resno jemljejo svoj trening. In če vam je teža kolesa pomembna, potem bo morda ta sistem z lahkimi tesnili in optimiziranimi plašči še posebej privlačen, saj se lahko celotna teža zmanjša za kar nekaj gramov.
Slabosti tubeless sistemov
Tubeless sistemi so lahko nekoliko dražji in zahtevajo več vzdrževanja kot klasični sistemi z zračnicami. Namestitev ni tako enostavna, saj imajo plašči ožje prileganje, poleg tega pa je treba paziti na pravilno namestitev tubeless traku na obroče, saj nepravilno nameščen trak lahko povzroči uhajanje tesnila.
Tesnilo se lahko tudi razlije, zato priporočamo uporabo injektorja, s katerim lahko tesnilo natančno vbrizgate skozi ventil. Poleg tega lahko pri hitri vožnji ali pri nenadnih predrtjih pride do situacij, ko se tesnilo razlije in umaže ne le kolo, ampak tudi vaša kolesarska oblačila.
V praksi pa se pojavijo še drugi izzivi. Čeprav smo navajeni, da tesnilo samodejno zakrpa manjše luknje, se pogosto zgodi, da so postopki vzdrževanja in nadzora nad stanjem tesnila precej zamudni. Poleg začetnih stroškov pa je potrebno upoštevati tudi stroške rednega vzdrževanja. Redno preverjanje, dopolnjevanje in občasna zamenjava tesnila zahtevajo čas in potrpljenje.
Poleg vseh teh izzivov se je treba zavedati, da ni tako velike razlike v prihranku energije med tubeless sistemi in tradicionalnimi plašči. Namestitev in redno vzdrževanje tubeless sistema sta lahko precej zahtevna, še posebej, če se upoštevajo redki primeri predrtij, kjer bi sicer enostavna zamenjava zračnice opravila delo.
Tubeless plašči zahtevajo, da se naučite nekaj novih spretnosti. Namestitev je namreč bolj zahtevna kot preprosta zamenjava zračnice na kolesu. Nekateri proizvajalci obročev celo navajajo seznam priporočenih plaščev in tistih, ki se jim je treba izogniti, zato se je smiselno predhodno pozanimati.
Kljub vsemu pa pozitivna stran ostaja – nižji tlak, boljši oprijem in več udobja. Če ste prej napumpali 26 mm plašč do 80 PSI, vam bo 28 mm tubeless plašč s približno 4 PSI manj omogočil občutno izboljšan občutek med vožnjo.
Pravilna nastavitev tlaka je ključnega pomena. S pomočjo kalkulatorja tlaka, v katerega vnesete svojo težo, velikost plaščev, vrsto ceste in vremenske pogoje, boste hitro ugotovili, ali imate plašče preveč ali premalo napumpane.
Tradicionalne zračnice: predosti in slabosti
Pri izbiri med tubeless sistemom in klasičnimi zračnicami je treba upoštevati več dejavnikov. Tradicionalne zračnice so enostavne za namestitev in vzdrževanje, vendar so težje in bolj dovzetne za predrtje.
Ker zračnice ne zahtevajo posebnega vzdrževanja, kot je redno preverjanje in polnjenje tesnila, so lahko tudi bolj primerne za tiste, ki nimajo časa ali želje za dodatne tehnološke zaplete.
Seveda pa je treba upoštevati, da so zračnice zaradi svoje zasnove težje. Povprečna teža običajne zračnice je okoli 120 gramov, kar je precej več v primerjavi z lahkimi tubeless sistemi. To lahko vpliva na celotno težo kolesa in s tem tudi na vašo hitrost in učinkovitost med vožnjo.
Poleg tega tu vstopajo na sceno tudi ultralahke TPU zračnice, kot je Tubolito. Te zračnice so zasnovane z mislijo na tiste, ki si želijo kar se da zmanjšati skupno težo kolesa, hkrati pa ohraniti visoko odpornost proti predrtju.
Te zračnice, s svojo osupljivo nizko težo (S-Tubo tehta le 23 g) in dvakrat večjo odpornostjo proti predrtju, so odlična izbira kot rezervna zračnica, saj jih lahko brez težav nosite v žepu. Z inovativno zasnovo in materialom (termoplastični elastomer), so te zračnice idealna izbira kot rezervna zračnica. Njihova kompaktna velikost pomeni, da jih lahko enostavno nosite v žepu vašega kolesarskega dresa.
Seveda, kot pri vseh tehnoloških rešitvah, tudi pri ultralahkih zračnicah obstajajo določene slabosti. Ker je njihova elastičnost omejena, jih je lahko nekoliko zahtevnejše namestiti na obroč, še posebej, če uporabljate tesne tubeless plašče, kjer je prostor za zračnico omejen. Te napredne zračnice so tudi nekoliko dražje v primerjavi s tradicionalnim zračnicami. Vendar pa, če iščete kompromis med tradicionalno zanesljivostjo in sodobno tehnologijo, so Tubolito TPU zračnice odlična izbira za rezervno zračnico, ki vas lahko reši v kritičnih trenutkih.
Zaključek
Uporaba tubeless sistema je vsekakor nadgradnja tradicionalnega sistema z zračnicami. Kolo bo lažje, manj boste trpeli zaradi predrtja in popravila so relativno enostavna, čeprav zahtevajo malo več znanja in rednega vzdrževanja. Vendar pa se morate zavedati, da so tubeless plašči cenovno nekoliko višji, sistem namestitve pa ni za vsakogar.
Če Tubolito zračnice obstajajo, se pojavi resno vprašanje: ali je sploh smiselno imeti tubeless plašče na cestnem kolesu? Ko imaš na voljo ultralahke zračnice, ki tehtajo le nekaj gramov in nudijo dvakrat večjo odpornost proti predrtju, se morate vprašati, ali je sploh priporočljivo vstopati v svet zahtevnih tubeless sistemov. Če tehnologija napreduje v tako hitrem tempu, je čas, da pretehtate, kaj je res najbolj smiselno za vaše kolo in vaš slog vožnje.
Kaj pa vi – ste se odločili za tubeless sistem ali raje zaupate preizkušenim zračnicam?
Komentarji