13 najpogostejših napak pri servisiranju koles | Maxisport svetuje

13 najpogostejših napak pri servisiranju koles | Maxisport svetuje

 

Servisiranje kolesa je lahko izjemno izpolnjujoča izkušnja – nič ne prekaša občutka, ko sami poskrbite, da vaše kolo deluje brezhibno, a na drugi strani lahko nepravilna popravila povzročijo več škode kot koristi, kar se pogosto zgodi tako začetnikom kot tudi bolj izkušenim kolesarjem. 

Prav zato smo pripravili ta blog: da izpostavimo najpogostejše napake, ki jih naredite pri servisiranju kolesa in da z vami delimo uporabne nasvete, kako se jim izogniti. Tako boste prihranili ne le čas in denar, ampak tudi kakšen siv las.

 

 

1. Neredno čiščenje kolesa

Eden najpomembnejših, a pogosto prezrtih vidikov vzdrževanja kolesa je redno čiščenje. Umazanija in prah se hitro nabirata na pogonskem sklopu, kar lahko vodi do prezgodnje obrabe, slabšega delovanja ter celo korozije kovinskih delov

Poleg tega lahko takšno zanemarjanje kolesa povzroči neprijetne zvoke kot je škripanje in zmanjšano učinkovitost, saj sestavni deli ne bodo delovali gladko. Čiščenje kolesa je enostavno opravilo, ki ga lahko izvedete v petih preprostih korakih.

Nasvet: Verigo in pogonski sklop redno čistite s kakovostnim namenskim čistilom in mehko krtačo oziroma čopičem za čiščenje verige. Izogibajte se uporabi visokotlačnega čistilnika, saj lahko s premočnim curkom iz ležajev in drugih občutljivih delov izpere vsa maziva ter povzroči trajne poškodbe komponent.

Za celovito nego priporočamo, da vsaj enkrat letno zaupate svoje kolo strokovnjakom. Po zaključeni sezoni naša izkušena ekipa poskrbi za temeljito čiščenje, mazanje in pripravo vašega kolesa na naslednjo sezono.

 

 

2. Neustrezno vzdrževanje verige

Veliko kolesarjev naredi napako pri mazanju verige – bodisi uporabijo preveč maziva ali pa ga nanesejo premalo. Oboje lahko dolgoročno škoduje vašemu kolesu. Prekomerno mazanje privlači umazanijo, ki se nalaga na pogonski sklop, kar povzroča hitrejšo obrabo. Premalo mazanja ali suha veriga pa povečuje trenje, zaradi česar se veriga in zobniki še hitreje obrabljajo, poleg tega pa lahko pride do neprijetnih škripajočih zvokov.

Nasvet: Mazivo nanesite skrbno, eno kapljico na vsak člen verige, nato odvečno količino obrišite s suho krpo. Za optimalno delovanje uporabite mazivo, prilagojeno vremenskim razmeram: mazivo za mokro vreme pri dežju ali blatu, za suho vreme pa mazivo, ki preprečuje nabiranje prahu. Če želite vse skupaj poenostaviti, lahko uporabite univerzalno mazivo za vse vremenske razmere. Za kolesarjenje v zaprtih prostorih, na primer na trenažerju, obstajajo posebna maziva, ki zmanjšujejo nabiranje prahu na pogonskem sklopu in poskrbijo za tiho delovanje.

 

 

3. Napačna dolžina verige

Pravilna dolžina verige je prav tako ključnega pomena za nemoteno delovanje vašega kolesa. Prekratka veriga lahko povzroči težave pri prestavljanju, saj bo veriga preveč napeta med menjavo prestav. Lahko se tudi zgodi, da veriga poči, kar lahko celo poškoduje zadnji menjalnik. Na drugi strani pa predolga veriga negativno vpliva na natančnost prestavljanja, poleg tega pa lahko drgne ob okvir in povzroči praske.

Nasvet: Pri zamenjavi verige vedno preverite njeno dolžino glede na specifikacije vašega kolesa ali pa se posvetujte z lokalnim kolesarskim servisom, če niste prepričani, kako določiti pravo dolžino. Pravilno nameščena veriga zagotavlja boljšo zmogljivost in daljšo življenjsko dobo celotnega pogonskega sklopa.

 

 

4. Napačna nastavitev menjalnikov

Težave s prestavljanjem so pogosto posledica nepravilno nastavljenih menjalnikov. Pogoste napake vključujejo nepravilno poravnan nosilec menjalnika, napačno napetost kabla ali zanemarjanje nastavitvenih vijakov (limit screws).

Nasvet: Pri nastavljanju menjalnikov sledite korakom iz preverjenega vodiča. Čeprav se zdi mamljivo takoj poseči po nastavitvenih vijakih (limit screws), to običajno ni najboljši pristop. Ti vijaki, če so bili ob začetni namestitvi pravilno nastavljeni in nosilec menjalnika ni ukrivljen, v teoriji ne potrebujejo dodatnih prilagoditev. Če vaše prestave ne delujejo optimalno, je prvi korak preveriti napetost kabla. Prav tako preverite stanje kablov – poiščite morebitne poškodbe. S pravočasno pozornostjo lahko preprečite nastanek večjih težav in podaljšate življenjsko dobo menjalnika.

Če niste prepričani, kako težavo odpraviti sami, pripeljite kolo v naš kolesarski servis, kjer bomo poskrbeli, da bovaše kolo popravljeno karseda hitro.

 

 

5. Vzdrževanje zavor

Slabo nastavljene zavore lahko resno ogrozijo vašo varnost in povzročijo neenakomerno obrabo zavornih ploščic. Napačna nastavitev pogosto nastane, če zavorne ploščice niso vzporedno nameščene z obročem ali rotorjem. Na zavorah cestnega kolesa se pogosto naberejo olja, goriva in različni delci, ki povzročajo značilno piskanje.

Nasvet: Prepričajte se, da so zavorne ploščice pravilno centrirane in da se enakomerno dotikajo platišča ali rotorja. Če niste prepričani, kako to storiti, se posvetujte z lokalno kolesarsko trgovino ali pa si oglejte izobraževalni video (npr. na platformi YouTube). Zavore je najbolje očistiti takoj po vožnji v mokrih razmerah, saj se umazanija v tem primeru lažje odstrani. Uporabite čistilo za zavore, vendar ga ne nanašajte preveč, saj se lahko nečistoče “vpijejo” v zavorne ploščice. Redno čiščenje z navadno toplo vodo je pogosto dovolj za ohranjanje zavor v dobrem stanju.

 

 

6. Neupoštevanje tlaka v plaščih

Vožnja z nepravilnim tlakom v plaščih lahko bistveno spremeni občutek pri kolesarjenju, saj vpliva na vodljivost, udobje in življenjsko dobo plaščev. Previsok tlak v plaščih povzroča tršo vožnjo, zmanjšan oprijem in večje občutke vibracij, saj boste na cesti začutili prav vsak kamenček. Po drugi strani pa prenizek tlak poveča tveganje za predrtje, pospešuje obrabo plaščev in otežuje kolesarjenje zaradi večjega kotalnega upora.

Nasvet: Pred vsako vožnjo preverite tlak v plaščih z uporabo kakovostne tlačilke z vgrajenim merilnikom tlaka. Upoštevajte priporočila proizvajalca, ki so natisnjena na bočnici plaščev, in prilagodite tlak glede na svojo težo, vrsto vožnje in teren. Za bolj natančne nastavitve lahko uporabite tudi spletni kalkulator tlaka v plaščih, ki vam bo pomagal določiti optimalen tlak.

 

 

7. Nepravilna namestitev obročev

Nepravilno nameščeni obroči lahko povzročijo nihanje, drgnjenje ali celo nevarne nesreče. Pogoste napake vključujejo slabo poravnavo obročev in nepravilno zategovanje osi oziroma zapenjalca (Thru-Axle ali Quick-Release).

Quick-Release: Pogosto se zgodi, da je hitri zapenjalec preohlapen, preveč zategnjen ali nameščen v napačni smeri. Pravilen način uporabe hitrega zapenjalca zahteva zadostno napetost, tako da na dlani z ročico hitrega zategovalca pustite rahel odtis.

Thru-Axle: Če niste prepričani, kako močno morate zategniti os, upoštevajte priporočeni navor, ki je ponavadi naveden na strani osi. Os zategnite le toliko, da je dovolj čvrsta in se med vožnjo ne more sprostiti. Nikoli ne zategujte osi do skrajne meje, saj lahko poškodujete navoj ali celo okvir kolesa.

Nasvet: Pred vsako vožnjo preverite, ali so obroči pravilno poravnani in pravilno pritrjeni. Če niste prepričani o postopku, se posvetujte z lokalnim servisom ali pa si oglejte videoposnetek na spletu. Pravilno nameščeni obroči so ključ do varne vožnje.

 

 

8. Pretirano zategovanje vijakov

Sodobna kolesa so pogosto izdelana iz lahkih in naprednih materialov, kot so ogljikova vlakna, ki so zelo občutljiva na pretirano zategovanje.

Prevelik navor lahko povzroči poškodbe sestavnih delov, kot so razpoke na okvirju, ali pa celo poškoduje navoje, kar lahko vodi do dragih popravil. Premalo zategnjeni vijaki se lahko sprostijo in povzročijo nesrečo.

Nasvet: Vedno uporabite momentni ključ in upoštevajte specifikacije proizvajalca. Na okvirju ali komponentah so običajno označene vrednosti navora, ki jih ne smete preseči. To je še posebej pomembno pri karbonskih okvirjih in sestavnih delih, kjer pretirano zategovanje lahko povzroči nepopravljivo škodo. Previdno ravnanje in upoštevanje navodil zagotavljata varnost in daljšo življenjsko dobo vašega kolesa.

 

 

9. Zanemarjanje ležajev

Krmilni ležaj, gonilni ležaj in ležaji v pestih so ključni za gladko delovanje kolesa, a so pogosto spregledani. Zanemarjanje teh ležajev lahko vodi do neprijetnega škripanja, slabše vodljivosti in celo do popolne odpovedi delov.

Nasvet: Redno preverjajte stanje ležajev. Po potrebi jih namažite ali zamenjajte. Če niste prepričani, kako to storiti, se posvetujte s strokovnjakom. Z nekaj pozornosti lahko podaljšate življenjsko dobo komponent.

 

 

10. Neustrezno shranjevanje kolesa

Nepravilno shranjevanje kolesa lahko povzroči korozijo, deformacijo plaščev in druge težave, ki vplivajo na delovanje kolesa in njegovo življenjsko dobo. Pogoste napake vključujejo puščanje kolesa na prostem, kjer je izpostavljeno vremenskim vplivom, ali dolgotrajno shranjevanje s težo, ki pritiska na plašče.

Nasvet: Kolo vedno shranjujte v zaprtih prostorih ali pod pokrivalom na suhem mestu, kjer ni velikega nihanja temperature. Uporabite stojalo za kolo ali ga namestite na stenski nosilec, da preprečite deformacijo plaščev. Pametno je tudi, da pred shranjevanjem kolo temeljito očistite in namažete ključne dele, saj umazanija in vlaga, ki ostaneta na površinah, lahko pospešita korozijo.

 

 

11. Zanemarjanje sedežne opore

Sedežna opora, ki se ne premakne, lahko postane velik problem. Gre za komponento, na katero pogosto pozabimo, saj je po pravilni nastavitvi višine sedeža le redko potrebna prilagoditev.

Nasvet: Sedežno oporo dvakrat letno odstranite in jo temeljito očistite. Če sta sedežna opora in okvir kovinska, med ponovno namestitvijo nanesite mast. Če je katerikoli del izdelan iz karbonskih vlaken, uporabite posebeno mast za karbon.

 

 

12. Zamenjava traku na krmilu

Če kolesarite pogosto ali pa kolesarite na trenažerju, je pametno, da zamenjate trak vsaj enkrat na leto. Če je vaš krmilo kovinsko, lahko sol v vašem potu povzroči oksidacijo. V skrajnih primerih lahko korozija celo privede do odpovedi krmila, kar je lahko izjemno nevarno.

Menjava traku je preprosta naloga, ki jo lahko opravite sami. Če niste prepričani, kako začeti, si lahko prebrete naše nasvete: kako zamenjati trak krmila.

 

 

13. Vzdrževanje kablov

Kabli imajo ključno vlogo pri zaviranju in prestavljanju. Raztrgani ali korodirani kabli lahko povzročijo slabše delovanje ali okvaro.

Nasvet: Redno pregledujte kable, če so vidni znaki obrabe ali rje. Po potrebi jih zamenjajte in namažite ohišja kablov, da zagotovite nemoteno delovanje.

 

Zaključek

Če se izognete pogostim napakam pri vzdrževanju, boste prihranili pri popravilih in poskrbeli, da bo vaše kolo vedno pripravljeno na brezskrbno vožnjo.

Redni pregledi, temeljito čiščenje in pravilno ravnanje s komponentami so ključ do dolge življenjske dobe vašega kolesa. Če niste prepričani, kaj storiti, raje vprašajte naše strokovnje ali pa  si oglejte kakšen online vodič. Dobro vzdrževano kolo je najboljši sopotnik.